30/4/12

Renovar-se o morir




Durant els dos darrers anys el degoteig d'acomiadaments de periodistes ha estat imparable. Algunes de les destitucions han estat fruit de processos de reconversió dels mitjans, d'altres s'han convertit en víctimes d'empresaris sense escrúpols que han vist amb la crisi una excusa per intentar salvar un projecte periodístic que fa aigües per tot arreu.

Fa uns mesos escoltava a Genís Roca en una conferència on titllava d'autèntica revolució la irrupció de l'era digital. De fet, el canvi en la concepció de la comunicació està provocant -entre milers d'altres efectes- que els mitjans en paper passin a la història. Baixen les vendes, cau la publicitat... es produeix una davallada d'ingressos.

Ens trobem doncs davant una nova manera de comunicar. Més ràpida, més directa, amb més agents implicats. Resulta pràcticament difícil determinar com seran les mitjans de comunicació en paper d'aquí a un, dos, tres, quatre o fins i tot cinc anys. El que està clar és que la revolució digital provoca importantíssims canvis davant els quals cal estar amatent.

Avui EL PAÍS, que també es troba davant un nou procés de reducció de la plantilla, ha iniciat una interessant sèrie que recull les opinions d'experts en periodisme digital.